Ο Paul Nunes, ο άνθρωπος που συνέλαβε την ιδέα του Big Bang Disruption ήρθε στην Αθήνα, για να μοιραστεί πολύτιμα insights με τους ηγέτες των επιχειρήσεων σε μια εκδήλωση για CEOs που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 23 Ιουνίου στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία.
Οι
κανόνες του ανταγωνισμού ανάμεσα στις επιχειρήσεις ξαναγράφονται. Τα μερίδια
αγοράς, τα καινοτόμα προϊόντα και οι πρωτοποριακές στρατηγικές marketing δεν αρκούν πλέον για τη
διασφάλιση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Κραταιές επιχειρήσεις αλλά και
ολόκληροι κλάδοι μπορούν να εξαφανισθούν σε μία νύχτα, καθώς έρχονται
αντιμέτωποι με το Big
Bang Disruption.
Εδώ
και 15 χρόνια, οι ερευνητές του Accenture
Institute for High Performance
μελετούν το πώς οι «μετασχηματιστικές τεχνολογίες» (disruptive technologies)
επηρεάζουν τα επιχειρηματικά μοντέλα και τις δραστηριότητες των οργανισμών. Ο
όρος “disruptive technologies” χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1995, όταν οι
καθηγητές Clayton Christensen και Michael Porter επισήμαναν ότι οι
καλά εδραιωμένοι οργανισμοί απειλούνται από τα φθηνότερα, πλην όμως καινοτόμα
προϊόντα μικρότερων εταιρειών, οι οποίες, αφού κερδίσουν την προτίμηση των
χαμηλότερων εισοδηματικών στρωμάτων, εξελίσσουν συνεχώς το προϊόν τους, με
σκοπό να κερδίσουν και τους καταναλωτές με μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη.
Ο Paul Nunes, Global managing director του Accenture Institute for High Performance , στο βιβλίο που συνέγραψε
με τον κορυφαίο αναλυτή της «οικονομίας του internet» Larry Downes, με τίτλο BIG
BANG DISRUPTION: Strategy in the Age of Devastating Innovation, προχωρά
την έννοια των disruptive technologies ένα βήμα παραπέρα, περιγράφοντας τη
θεωρία του Big Bang disruption.
Οι big-bang disruptors
δεν ανταγωνίζονται μόνο σε όρους ηγεσίας κόστους ή διαφοροποίησης προϊόντος.
Επίσης, οι λύσεις που παρέχουν στο κοινό δεν απειλούν μόνο τις επιχειρήσεις
συγκεκριμένων κλάδων · Χαρακτηριστικό
παράδειγμα αποτελούν οι δωρεάν εφαρμογές πλοήγησης (navigators) που
αναπτύχθηκαν σε πλατφόρμες iOS και Android, είναι πλέον προ-εγκατεστημένες σε
κάθε smartphone και κλόνισαν την κυριαρχία των επί πληρωμή εφαρμογών TomTom,
Garmin και Magellan, σχεδόν μέσα σε μια νύχτα.
Η
εξέλιξη της τεχνολογίας, οι δομές της σύγχρονης οικονομίας (ιδιαίτερα σε ότι
έχει να κάνει με την ανάπτυξη οικοσυστημάτων start-up επιχειρήσεων) και η πρόσβαση σε
κεφάλαια εκτός τραπεζικού συστήματος (πχ. μέσω crowdfunding) επιτρέπουν στους big-bang disruptors να ανταγωνιστούν κάθε
επιχείρηση, ανεξάρτητα από το πόσο μεγάλη ή γνωστή είναι αυτή. Ιδιαίτερα οι επιχειρήσεις στον χώρο της
τεχνολογίας και σε κλάδους εντάσεως γνώσης είναι αυτές που κινδυνεύουν
περισσότερο από αυτή τη σύγχρονη επιχειρηματική επανάσταση.
Η
διείσδυση των big-bang disruptors ακόμα και σε καλά
προστατευμένους κλάδους υποχρεώνει τις επιχειρήσεις να αναθεωρήσουν σχεδόν τα
πάντα στη στρατηγική τους, στον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσουν και λανσάρουν τα
προϊόντα τους, αλλά και στις τακτικές τους για την αντιμετώπιση του
ανταγωνισμού.
Στο
βιβλίο του, ο Paul
Nunes
αναλύει το πώς οι πλέον επιτυχημένοι big-bang
disruptors,
όπως είναι οι Uber, Airbnb και Kickstarter κατόρθωσαν να χτίσουν το
ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα στην αγορά, κάνοντας ωστόσο ειδική μνεία σε
οργανισμούς όπως οι Philips, Citibank, Fujifilm, οι οποίοι όχι μόνο εντόπισαν
έγκαιρα τις απειλές των big-bang disruptors, αλλά προσάρμοσαν τα επιχειρηματικά
τους μοντέλα στις απαιτήσεις της νέας εποχής. Με λίγα λόγια, το BIG BANG DISRUPTION: Strategy in the Age of Devastating Innovation αποτελεί
μια εξόχως σημαντική προσθήκη στη θεωρία της διοίκησης επιχειρήσεων, και αφορά
τόσο τους επίδοξους disruptors, οι
οποίοι φιλοδοξούν να «μετασχηματίσουν» τους κλάδους, αλλά και τους οργανισμούς
που είναι αποφασισμένοι να αντιμετωπίσουν με αποφασιστικότητα τις αλλαγές που
έρχονται.