Πέμπτη 20 Μαΐου 2010

Νέες τεχνολογίες και Internet φέρνουν επανάσταση στον τουρισμό

Αλλάζει ο κόσμος της φιλοξενίας…
Στο 17ο Συνέδριο ENTER συζητήθηκε ένα ευρύ φάσμα από καινοτομίες που θα επαναπροσδιορίσουν τη δομή της τουριστικής βιομηχανίας και θα παράγουν ένα σύνολο από ευκαιρίες και προκλήσεις.

Rodolfo Baggio, Πρόεδρος του τομέα της τουριστικής βιομηχανίας για το ENTER2010, η Μαρία Παπάζογλου και ο Καθηγητής Δημήτριος Μπούχαλης, Προέδρος του ΕNTER2010




Ταυτότητα του ENTER 2010
Πρόκειται για το μεγαλύτερο συνέδριο τουρισμού και τεχνολογίας στον κόσμο το οποίο πραγματοποιείται εδώ και 17  χρόνια και φέρνει κοντά τους Ακαδημαϊκούς, τα στελέχη της τουριστικής βιομηχανίας και τους εκπροσώπους των τουριστικών προορισμών. Το 17ο Συνέδριο του Οργανισμού ENTER διεξήχθη στο Lugano της Ελβετίας  από τις 10 έως τις 12 Φεβρουαρίου 2010. Φιλοξένησε 150 ομιλίες οι οποίες εξελίχθηκαν σε 6 παράλληλες αίθουσες και ήταν αφιερωμένο σε 3 ενότητες: τουριστικοί προορισμοί, τουριστική βιομηχανία και έρευνα. (www.enter2010.org ). Πρόεδρος του Συνεδρίου ήταν ο διεθνούς φήμης Έλληνας Καθηγητής Δημήτριος Μπούχαλης από το Πανεπιστήμιο Bournemouth της Μεγάλης Βρετανίας. Ο κύριος Μπούχαλης προσκάλεσε τους παρευρισκόμενους να συμμετάσχουν διαδραστικά με τους ομιλητές έτσι ώστε να βγουν αποτελέσματα από το συνέδριο που θα βελτιώσουν ακόμα περισσότερο τη γνώση αλλά και  τη στρατηγική και τη λειτουργία των τουριστικών επιχειρήσεων.

To παράδειγμα του Ελβετικού Οργανισμού Τουρισμού
Μια από τις πιο ενδιαφέρουσες τοποθετήσεις ήταν αυτή του myswitzerland.com που είναι ο Οργανισμός Τουρισμού της Ελβετίας. Οι εκπρόσωποι του παρουσίασαν μια ολοκληρωμένη εφαρμογή προώθησης και προβολής τουριστικού προορισμού ο οποίος περιλαμβάνει διάφορες πλατφόρμες για CRM (Customer’s Relationship Management). Παράλληλα, εξήγησαν το πως αξιοποιούν το “user generated content”  σε ένα περιβάλλον Web 2.0. Πρόκειται γα το περιεχόμενο και υλικό που παράγουν και προβάλουν οι ίδιοι οι χρήστες του διαδικτύου και προέρχεται από την επιθυμία τους να μοιραστούν με άλλους χρήστες μια ταξιδιωτική εμπειρία, εικόνες, πληροφορίες και φωτογραφίες. Είναι σαφές ότι ο Ελβετικός Οργανισμός Τουρισμού, αξιοποιεί τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης (π.χ. Facebook, Twitter, κ.α.) με σκοπό να διατηρεί έναν συνεχή και ανοικτό διάλογο με τους δυνητικούς «πελάτες», δηλαδή τους ταξιδιώτες στον προορισμό τους. 
Σε ότι αφορά την ιστοσελίδα myswitzerland.com, εντυπωσιακά είναι τα αποτελέσματα της ως προς την επισκεψιμότητα με 23 εκατομμύρια χρήστες ετησίως, το περιεχόμενο σε 15 γλώσσες και μάλιστα για μια χώρα η οποία δεν είναι από τους πρωτοκλασάτους τουριστικούς προορισμούς.  Συμπληρωματικά, η ιστοσελίδα υποστηρίζεται με ειδικά προγράμματα προώθησης on-line, βελτιστοποίησης μηχανών αναζήτησης, ενέργειες search engine marketing, έχει κάλυψη από ΜΜΕ σε όλο τον κόσμο και προωθεί εξατομικευμένα ηλεκτρονικά newsletters. 
Το ενδιαφέρον του κοινού κέντρισε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα από ενέργειες viral marketing που ήταν ένα βίντεο, μέρος της διαφημιστικής καμπάνιας το οποίο παρουσίαζε με χιουμοριστικό τρόπο το πως ένα συνεργείο καθαρισμού φροντίζει να διατηρούνται καθαρές οι ελβετικές Άλπεις! Το σποτ αυτό ήταν τόσο ευρηματικό που προσέλκυσε μέσα σε λίγες μέρες μισό εκατομμύριο θεατές που το απόλαυσαν μέσα από το youtube. Όπως αντιλαμβανόμαστε, τέτοιου είδους εφαρμογές  έχουν πολύ μεγαλύτερο αντίκτυπο σε σχέση με οποιαδήποτε παραδοσιακή, αναμενόμενη και ακριβή άμεση διαφήμιση. 

Ο Πολιτισμός μέσα από την τεχνολογία
O Καθηγητής David Arnold από το Πανεπιστήμιο του Brighton της Μεγάλης Βρετανίας, επέδειξε εφαρμογές τεχνολογίας για τον Πολιτισμό όπου με τη δημιουργία γραφιστικών αναπαραστάσεων, για τα μνημεία και τους αρχαιολογικούς χώρους επιτυγχάνουμε την καλύτερη ανάδειξη και επεξήγηση των πολιτιστικών πόρων. Πρόκειται για μια μεγάλη ευκαιρία για χώρες που έχουν να επιδείξουν μνημεία και λαμπρό πολιτισμό, όπως η Ελλάδα. Από την άλλη, η παντελής έλλειψη τεχνολογίας στον τομέα του πολιτισμού στη χώρα μας (με μοναδική φαεινή εξαίρεση, ίσως, το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού), είναι μια χαμένη ευκαιρία. Θα μπορούσαν να γίνουν πολύ καλές συνέργιες και δράσεις ειδικά τώρα με την ενοποίηση των Υπουργείων Πολιτισμού και Τουρισμού.

Πως η Google προάγει το τουριστικό προϊόν
Ο εκπρόσωπος της Google, Andrew Pozniak, αναφέρθηκε στο γεγονός ότι γενικά η αναζήτηση  των χρηστών στο διαδίκτυο γίνεται  πολύ πιο εμπεριστατωμένα κ δυναμικά από ότι στο παρελθόν και ότι πλέον έχουν δημιουργηθεί νέα δεδομένα. Χρησιμοποίησε το παράδειγμα του youtube,  μέσα από το οποίο γίνεται ένας νέος τρόπος αναζήτησης που θα μπορούσαμε να τον παραλληλίσουμε  με δυναμική τηλεόραση. Επίσης η Google συμπεριλαμβάνει πλέον στις δικές της εφαρμογές, τόσο στη μηχανή αναζήτησης όσο και στα Google maps και Google earth, αναλυτικά στοιχεία για τουριστικές κ άλλες επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο. Μέσα από αυτές τις εφαρμογές, δίνεται  η δυνατότητα σε ξενοδόχους κ άλλους επιχειρηματίες να προωθήσουν τις επιχειρήσεις τους και μάλιστα Δωρεάν. Μια από τις πιο σημαντικές εφαρμογές του Google maps είναι το street view που απεικονίζει φωτορεαλιστικά τους δρόμους και τις περιοχές με τουριστικό ενδιαφέρον σε ένα διαρκώς αυξανόμενο δίκτυο σε όλο τον κόσμο. Έτσι, υπάρχει ακόμα μια ευκαιρία προβολής των περιοχών, διαμέσου της παρουσίας φωτορεαλιστικών απεικονίσεων. 
Ο Εd Parson, επίσης της Google, επέδειξε ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα που ήταν η on-line ολοκληρωμένη ταξιδιωτική εμπειρία που μπορεί να έχει ο επιβάτης της αμαξοστοιχίας από τη Μόσχα στο Βλαδιβοστόκ (http://www.google.ru/intl/ru/landing/transsib/en.html ), όπου απεικονίζεται όλη η διαδρομή, οι ακριβείς εικόνες που θα μπορούσε να δει ο ταξιδιώτης από το παράθυρο του βαγονιού του, να ακούει τον ήχο του τρένου και τις εναλλαγές του σε κάθε σταθμό επιβίβασης/ αποβίβασης και μάλιστα να έχει και διαδραστική σχέση με τους συνεπιβάτες. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, πολύ σύντομα θα μπορούμε να βιώσουμε εικονικά ταξιδιωτικές εμπειρίες σε πολλά μήκη και πλάτη του πλανήτη και μάλιστα με προσωποποιημένες επιλογές και προτιμήσεις.   Φανταστείτε τη δύναμη μιας τέτοιας ψηφιακής περιήγησης σε περιοχές της Ελλάδας, σε συνδυασμό με τη μουσική, τη φιλοξενία των ανθρώπων, στοιχεία από την παράδοση, σε αντίθεση με τις κλασσικές τηλεοπτικές διαφημίσεις.

Ανάγκη για πολλαπλά κανάλια προβολής και πώλησης ξενοδοχείων
Δυο πολύ γνωστά στελέχη από τα on-line ταξιδιωτικά γραφεία Expedia.com και Octopustravel.com, έδωσαν κατευθύνσεις και προοπτικές στις πωλήσεις των ξενοδοχείων.  Ο Diego Lofeudo, διευθυντικό στέλεχος της Expedia και ο Gareth Gaston γενικός διευθυντής της Octopustravel, κουβέντιασαν την πολυπλοκότητα της διανομής του προϊόντος και ανέλυσαν τις τάσεις για στρατηγικές σε πολλαπλά κανάλια διανομής. Ένας από τους ξεκάθαρους στόχους των ξενοδοχείων είναι η σημαντική μείωση της εξάρτησης από τους tour operators. Αυτό πράγματι μπορεί να επέλθει  με τη χρήση τεχνολογίας καθώς οι τουριστικοί προορισμοί αρχίζουν να έχουν ένα σύνολο καναλιών διανομής κ προώθησης το οποίο πλέον αξιοποιούν. Αυτό παρατηρείται κυρίως στις περιοχές όπως π.χ. η Μαγιόρκα στην Ισπανία και το Αlgarve στην Πορτογαλλία όπου η προσέλκυση των αεροπορικών εταιριών χαμηλού κόστους  αυξάνει την προσβασιμότητα των περιοχών και μάλιστα με ανταγωνιστικό κόστος. Στις περιπτώσεις αυτές, η τουριστική βιομηχανία κατάλαβε ότι πρέπει να διαθέτει πολλαπλά κανάλια διανομής και όχι εξάρτηση από μία και μόνο πηγή άντλησης τουριστών. Η σημαντικότητα της συνεργασίας με  πολλαπλά κανάλια διανομής έγινε εμφανέστατη όταν ξενοδόχοι επισήμαναν ότι το 40% του τζίρου τους είναι απαραίτητο για να καλύψουν το κόστος του εργατικού δυναμικού ενώ το 25%-30% είναι το κόστος διανομής του προϊόντος. Για τον λόγο αυτό καταλαβαίνουμε το ότι είναι πολύ πιο ασφαλές και αποδοτικό να επενδύσει ένα ξενοδοχείο σε δική του στρατηγική Marketing και να αυξήσει το μερίδιο των πελατών που κλείνουν απευθείας μαζί τους.

Η ελληνική πραγματικότητα:
O Kαθηγητής Δημήτριος Μπούχαλης επισήμανε ότι «οι ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις αλλάζουν τον τρόπο ζωής και ψυχαγωγίας και η ελληνική τουριστική βιομηχανία θα πρέπει να υιοθετήσει και να αγκαλιάσει αυτές τις αλλαγές για να βελτιώσει την ανταγωνιστικότητά της. Οι καινοτόμες επιχειρήσεις ήδη έχουν δει θετικά αποτελέσματα ενώ όσοι δεν μπορούν να ακολουθήσουν τις εξελίξεις χάνουν σε ανταγωνιστικότητα και οικονομικά αποτελέσματα».  
Σε έρευνα της οποίας τα αποτελέσματα ανακοινώθηκαν κατά τη διάρκεια του ENTER2010, η πιο σημαντική διαδικασία απόφασης σχετικά με την επιλογή ενός ταξιδιού είναι κατά κύριο λόγο η αναζήτηση στο διαδίκτυο! Είμαστε προετοιμασμένοι να ανταπεξέλθουμε σε αυτή την τάση; Είμαστε ικανοποιημένοι από την ύπαρξη και μόνο μιας ιστοσελίδας για την επιχείρησή μας; Πλέον αυτό δεν αρκεί. Έγινε σαφές ότι ένα απλό website δεν είναι αρκετό για να υποστηρίξει την προβολή και προώθηση, ειδικά μιας τουριστικής επιχείρησης που ανήκει σε έναν από τους κλάδους που αντιμετωπίζουν εξαιρετικά έντονο ανταγωνισμό στο διαδίκτυο. Χρειάζεται μια ολοκληρωμένη στρατηγική marketing όπου η ιστοσελίδα  να είναι απλώς η ακμή του δόρατος. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η ιστοσελίδα να ενισχυθεί με παράλληλες και συστηματικές ενέργειες βελτιστοποίησης στις μηχανές αναζήτησης (search engine optimization),  να είναι κατασκευασμένη σε ένα δυναμικο και σύγχρονο τεχνολογικό περιβάλλον,  να συνδυάζεται με ενέργειες προώθησης μέσα από τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, twitter, κ.α.) αλλά και να υποστηρίζεται με user generated content, όπου δηλαδή οι ίδιοι οι χρήστες να μπορούν να μοιραστούν την εμπειρία τους.
Οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις και οπωσδήποτε οι εκπρόσωποι του ΕΟΤ, του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού αλλά και των τουριστικών προορισμών, πρέπει να παρακολουθήσουν τις εξελίξεις στην τεχνολογία, να προσαρμοστούν ανάλογα και να προετοιμαστούν για τις εξελίξεις που φέρνει η εποχή. Με προβλημάτισε ιδιαίτερα το γεγονός ότι μέσα σε όλη αυτή  την επιτυχημένη και λαμπρή παγκόσμια διοργάνωση με το πανδαιμόνιο νέων ιδεών και τάσεων για τον τουρισμό, δεν υπήρχε καμία παρουσία εκπροσώπων της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας, των Φορέων και του ΕΟΤ.  Φωτεινή εξαίρεση αποτέλεσε η παρουσίαση του  τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

το άρθρο αυτό της Μαρίας Παπάζογλου δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Travel Times, τεύχος Μαρτίου 2010

πηγή: http://www.mypublics.com/index.php?view=Enter%202010