Άρθρο του ΓΙΑΝΝΗ ΧΑΡΑΜΙΔΗ από το www.advertising.gr
Ποιοί είναι οι 8 λόγοι για τους οποίους
οι στρατηγικές marketing στα social media αποτυγχάνουν και πώς μπορούν
να αντιμετωπιστούν αυτά τα σφάλματα…
Σε
περίπτωση που εδώ και καιρό προσπαθείτε να εφαρμόσετε και να
αξιοποιήσετε στρατηγικές marketing μέσω των social media και τα
αποτελέσματα είναι πενιχρά, δεν θα πρέπει να απελπίζεστε. Κι αυτό γιατί
αποτελείτε τον κανόνα και όχι την εξαίρεση - και μάλιστα σε παγκόσμιο
επίπεδο. Έχει παρατηρηθεί πως παράτη μεγάλη εξάπλωση των μέσων
κοινωνικής δικτύωσης οι εταιρείες αδυνατούν να αποκομίσουν τα
προσδοκώμενα οφέλη από αυτά. Η βασική αιτία, σαφέστατα, δεν μπορεί να
είναι το γεγονός ότι τα social media αποτελούν άγνωστη λέξη για τους
χρήστες, καθώς η αποδοχή που χαίρουν βαίνει αυξανόμενη με απίστευτα
γρήγορους ρυθμούς. Στο συγκεκριμένο άρθρο θα προσπαθήσουμε να προβάλουμε
τις 8 βασικότερες αιτίες που κάνουν τις καμπάνιες ανεπιτυχείς ή
τουλάχιστον μη αποδοτικές.
1. Έλλειψη ξεκάθαρων στόχων: Σε περίπτωση που ασχολείστε με τα social media προσπαθώντας να προβάλετε τις υπηρεσίες ή την ίδια σας την εταιρεία, χωρίς να έχετε θέσει ξεκάθαρους στόχους, τότε λυπούμαστε αλλά σίγουρα βρίσκεστε σε λάθος δρόμο και τα αποτελέσματα που αναμένετε δεν θα έρθουν ποτέ. Κάθε ενέργεια marketing -και στα social media πιο έντονα- απαιτεί μία ξεκάθαρη στρατηγική, από την εφαρμογή της οποίας αναμένουμε και ένα ξεκάθαρο αποτέλεσμα. Ανεξάρτητα από το είδος της εταιρείας ή του προϊόντος που επιθυμείτε να προβάλετε θα πρέπει να έχετε αρχικά αποσαφηνίσει σε τι ακριβώς στοχεύετε.
2. Υπέρμετρες απαιτήσεις: Η ύπαρξη ξεκάθαρων στόχων είναι σαφέστατα σημαντικότατος παράγοντας, όπως είναι όμως αντίστοιχα και η ύπαρξη ρεαλισμού στα αναμενόμενα αποτελέσματα. Θα πρέπει να κατανοήσουμε πως τα social media δεν είναι σε καμία περίπτωση η μαγική λύση σε όλα τα θέματα. Είναι απίθανο να καταφέρει μία εταιρεία να προσελκύσει εκατομμύρια χρηστών - πελατών από τη μια στιγμή στην άλλη. Τα social media είναι το μέσο από το οποίο κάποιος μπορεί να αποκομίσει κέρδος με μακροπρόθεσμο σχεδιασμό. Σε καμιά περίπτωση η χρήση μόνο των social media δεν μπορεί να προωθήσει ικανοποιητικά την εταιρεία, τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας. Οι ενέργειές σας, για να έχουν τη μεγαλύτερη δυνατή αποδοτικότητα θα πρέπει να είναι συνδυαστικές και ελεγχόμενες ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
3. Η αποκοπή από το κοινό που σας ενδιαφέρει: Πριν ακόμη ξεκινήσετε το σχεδιασμό μιας καμπάνιας για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα πρέπει να καταλήξετε στο κοινό το οποίο αποτελεί το εν δυνάμει πελατολόγιό σας. Θα πρέπει να έχετε απόλυτα ξεκάθαρη εικόνα για το ποιο είναι πραγματικά το κοινό στο οποίο απευθύνεστε, ποια τα ενδιαφέροντά του, ποιες οι προτιμήσεις και οι ανάγκες του. Η κατανόηση όλων αυτών των δεδομένων θα οδηγήσει σε μία ξεκάθαρη στρατηγική με πολύ καλύτερα αποτελέσματα.
4. Δεν blog-άρετε αρκετά: Η καρδιά κάθε σωστά δομημένης ενέργειας στα social media είναι χωρίς καμιά αμφιβολία το blog. Αυτό συμβαίνει φυσικά γιατί εντός του blog το κοινό μπορεί να διαβάσει, να αναζητήσει και να αξιοποιήσει χρήσιμες πληροφορίες που εσείς έχετε βάλει. Μέσα από αυτή τη διαδικασία αναπτύσσεται σταδιακά μία σχέση εξάρτησης με το κοινό που σας ενδιαφέρει το οποίο μετά από κάποιο σημείο θα επανέρχεται στη σελίδα σας σε τακτά χρονικά διαστήματα, αυξάνοντας σημαντικά και το κομμάτι της προβολής της εταιρείας σας. Σαφέστατα το περιεχόμενο που κάθε φορά θα επιλέγετε να προβληθεί θα πρέπει να έχει άμεση σχέση τόσο με την εταιρεία όσο και με τις υπηρεσίες ή προϊόντα που επιθυμείτε να προωθήσετε. Σημαντικό ρόλο όπως σε πάρα πολλά ζητήματα στην καθημερινή ζωή παίζει και ο τρόπος που παρουσιάζετε μια είδηση ή μια κατάσταση. Θα πρέπει να δώσετε προσοχή λοιπόν και στον τρόπο με τον οποίο προβάλλετε μια είδηση αλλά και στον τρόπο που αυτή εμφανίζεται στο κοινό που σας ακολουθεί. Για παράδειγμα, μπορεί να ακούγεται κοινότοπο αλλά ένας καλός τίτλος παίζει μεγαλύτερο ρόλο από μια καλή είδηση. Σε περίπτωση που οι συντακτικές δυνατότητές σας δεν επαρκούν ή στο τέλος της ημέ- ρας δεν παράγουν τα επιθυμητά αποτελέσματα, καλό θα ήταν να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό για τη συγκεκριμένη δουλειά.
5. Δεν είναι υποχρέωση αλλά ανάγκη: Σε περίπτωση που η ενασχόληση με τα social media δεν είναι τίποτε περισσότερο για εσάς από μία συμβατική καθημερινή υποχρέωση, το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι είτε να μην ασχοληθείτε με το κομμάτι αυτό είτε να το αναθέσετε σε κάποιους άλλους. Κι αυτό γιατί έχει αποδειχθεί πως οι πιο επιτυχημένες καμπάνιες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προέρχονται από εταιρείες και ανθρώπους που πραγματικά ενδιαφέρονται και αγαπούν το συγκεκριμένο χώρο. Θα πρέπει επίσης να κατανοήσετε πως ούτε το κοινό των social media ούτε και οι εταιρείες που ασχολούνται με το συγκεκριμένο χώρο δεν είναι απρόσωπες και χωρίς αντίληψη. Ο χώρος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχει ιδιαίτερα αυξημένα αισθητήρια.
6. Έλλειψη κατεύθυνσης: Η στρατηγική παίζει πολύ σημαντικό ρόλο όχι μόνο στην επιχειρηματικότητα αλλά και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Σε περίπτωση που επιθυμείτε μία καμπάνια αποδοτική θα πρέπει να δημιουργήσετε ή καλύτερα να χτίσετε και μάλιστα βήμα - βήμα τη στρατηγική που ταιριάζει στις ανάγκες και το πελατολόγιό σας.
7. Ενημέρωση του κοινού εις το ενημερωτικότερον: Σε περίπτωση που αποφασίσετε να θέσετε σε εφαρμογή μια καμπάνια σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, θα πρέπει να ενημερώσετε παράλληλα και τους πελάτες και συνεργάτες σας για τις ενέργειές σας μέσα από την εταιρική ιστοσελίδα σας. Ιδανικά θα πρέπει να δίνετε τη δυνατότητα από κάθε μέσο με το οποίο επικοινωνείτε καθημερινά με την αγορά που σας ενδιαφέρει να γνωρίζει την παρουσία σας στα social media. Υπάρχουν μάλιστα, ειδικά τον τελευταίο καιρό, και πολλά νέα εργαλεία τα οποία δίνουν τη δυνατότητα άμεσης προώθησης περιεχομένου από ιστοσελίδες σε social media και το αντίστροφο. Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζετε ότι το κοινό που σας ακολουθεί, ακόμη κι αν δεν συνεργάζεται μαζί σας, σίγουρα κάποια στιγμή θα κάνει το πρώτο βήμα.
8. Έλλειψη αφοσίωσης: Σε περίπτωση που δεν ανταποκρίνεστε στα αιτήματα, στις ερωτήσεις και τις απορίες των ατόμων που σας παρακολουθούν μέσω των social media, τότε να είστε βέβαιοι πως τα άτομα αυτά θα στραφούν άμεσα και χωρίς περιστροφές αλλού. Μία ακόμη σημαντική λεπτομέρεια που όμως κάνει τη διαφορά είναι και το γεγονός ότι δεν χρειάζεται να διστάζετε να αναφέρεστε ακόμη και σε ανταγωνιστικές λύσεις ή προϊόντα προς το κοινό σας. Αυτό θα σας δώσει σίγουρα σημαντικό κύρος και πολύ μεγάλες πιθανότητες να αυξήσετε την αξιοπιστία σας.
1. Έλλειψη ξεκάθαρων στόχων: Σε περίπτωση που ασχολείστε με τα social media προσπαθώντας να προβάλετε τις υπηρεσίες ή την ίδια σας την εταιρεία, χωρίς να έχετε θέσει ξεκάθαρους στόχους, τότε λυπούμαστε αλλά σίγουρα βρίσκεστε σε λάθος δρόμο και τα αποτελέσματα που αναμένετε δεν θα έρθουν ποτέ. Κάθε ενέργεια marketing -και στα social media πιο έντονα- απαιτεί μία ξεκάθαρη στρατηγική, από την εφαρμογή της οποίας αναμένουμε και ένα ξεκάθαρο αποτέλεσμα. Ανεξάρτητα από το είδος της εταιρείας ή του προϊόντος που επιθυμείτε να προβάλετε θα πρέπει να έχετε αρχικά αποσαφηνίσει σε τι ακριβώς στοχεύετε.
2. Υπέρμετρες απαιτήσεις: Η ύπαρξη ξεκάθαρων στόχων είναι σαφέστατα σημαντικότατος παράγοντας, όπως είναι όμως αντίστοιχα και η ύπαρξη ρεαλισμού στα αναμενόμενα αποτελέσματα. Θα πρέπει να κατανοήσουμε πως τα social media δεν είναι σε καμία περίπτωση η μαγική λύση σε όλα τα θέματα. Είναι απίθανο να καταφέρει μία εταιρεία να προσελκύσει εκατομμύρια χρηστών - πελατών από τη μια στιγμή στην άλλη. Τα social media είναι το μέσο από το οποίο κάποιος μπορεί να αποκομίσει κέρδος με μακροπρόθεσμο σχεδιασμό. Σε καμιά περίπτωση η χρήση μόνο των social media δεν μπορεί να προωθήσει ικανοποιητικά την εταιρεία, τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας. Οι ενέργειές σας, για να έχουν τη μεγαλύτερη δυνατή αποδοτικότητα θα πρέπει να είναι συνδυαστικές και ελεγχόμενες ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
3. Η αποκοπή από το κοινό που σας ενδιαφέρει: Πριν ακόμη ξεκινήσετε το σχεδιασμό μιας καμπάνιας για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα πρέπει να καταλήξετε στο κοινό το οποίο αποτελεί το εν δυνάμει πελατολόγιό σας. Θα πρέπει να έχετε απόλυτα ξεκάθαρη εικόνα για το ποιο είναι πραγματικά το κοινό στο οποίο απευθύνεστε, ποια τα ενδιαφέροντά του, ποιες οι προτιμήσεις και οι ανάγκες του. Η κατανόηση όλων αυτών των δεδομένων θα οδηγήσει σε μία ξεκάθαρη στρατηγική με πολύ καλύτερα αποτελέσματα.
4. Δεν blog-άρετε αρκετά: Η καρδιά κάθε σωστά δομημένης ενέργειας στα social media είναι χωρίς καμιά αμφιβολία το blog. Αυτό συμβαίνει φυσικά γιατί εντός του blog το κοινό μπορεί να διαβάσει, να αναζητήσει και να αξιοποιήσει χρήσιμες πληροφορίες που εσείς έχετε βάλει. Μέσα από αυτή τη διαδικασία αναπτύσσεται σταδιακά μία σχέση εξάρτησης με το κοινό που σας ενδιαφέρει το οποίο μετά από κάποιο σημείο θα επανέρχεται στη σελίδα σας σε τακτά χρονικά διαστήματα, αυξάνοντας σημαντικά και το κομμάτι της προβολής της εταιρείας σας. Σαφέστατα το περιεχόμενο που κάθε φορά θα επιλέγετε να προβληθεί θα πρέπει να έχει άμεση σχέση τόσο με την εταιρεία όσο και με τις υπηρεσίες ή προϊόντα που επιθυμείτε να προωθήσετε. Σημαντικό ρόλο όπως σε πάρα πολλά ζητήματα στην καθημερινή ζωή παίζει και ο τρόπος που παρουσιάζετε μια είδηση ή μια κατάσταση. Θα πρέπει να δώσετε προσοχή λοιπόν και στον τρόπο με τον οποίο προβάλλετε μια είδηση αλλά και στον τρόπο που αυτή εμφανίζεται στο κοινό που σας ακολουθεί. Για παράδειγμα, μπορεί να ακούγεται κοινότοπο αλλά ένας καλός τίτλος παίζει μεγαλύτερο ρόλο από μια καλή είδηση. Σε περίπτωση που οι συντακτικές δυνατότητές σας δεν επαρκούν ή στο τέλος της ημέ- ρας δεν παράγουν τα επιθυμητά αποτελέσματα, καλό θα ήταν να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό για τη συγκεκριμένη δουλειά.
5. Δεν είναι υποχρέωση αλλά ανάγκη: Σε περίπτωση που η ενασχόληση με τα social media δεν είναι τίποτε περισσότερο για εσάς από μία συμβατική καθημερινή υποχρέωση, το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι είτε να μην ασχοληθείτε με το κομμάτι αυτό είτε να το αναθέσετε σε κάποιους άλλους. Κι αυτό γιατί έχει αποδειχθεί πως οι πιο επιτυχημένες καμπάνιες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προέρχονται από εταιρείες και ανθρώπους που πραγματικά ενδιαφέρονται και αγαπούν το συγκεκριμένο χώρο. Θα πρέπει επίσης να κατανοήσετε πως ούτε το κοινό των social media ούτε και οι εταιρείες που ασχολούνται με το συγκεκριμένο χώρο δεν είναι απρόσωπες και χωρίς αντίληψη. Ο χώρος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχει ιδιαίτερα αυξημένα αισθητήρια.
6. Έλλειψη κατεύθυνσης: Η στρατηγική παίζει πολύ σημαντικό ρόλο όχι μόνο στην επιχειρηματικότητα αλλά και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Σε περίπτωση που επιθυμείτε μία καμπάνια αποδοτική θα πρέπει να δημιουργήσετε ή καλύτερα να χτίσετε και μάλιστα βήμα - βήμα τη στρατηγική που ταιριάζει στις ανάγκες και το πελατολόγιό σας.
7. Ενημέρωση του κοινού εις το ενημερωτικότερον: Σε περίπτωση που αποφασίσετε να θέσετε σε εφαρμογή μια καμπάνια σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, θα πρέπει να ενημερώσετε παράλληλα και τους πελάτες και συνεργάτες σας για τις ενέργειές σας μέσα από την εταιρική ιστοσελίδα σας. Ιδανικά θα πρέπει να δίνετε τη δυνατότητα από κάθε μέσο με το οποίο επικοινωνείτε καθημερινά με την αγορά που σας ενδιαφέρει να γνωρίζει την παρουσία σας στα social media. Υπάρχουν μάλιστα, ειδικά τον τελευταίο καιρό, και πολλά νέα εργαλεία τα οποία δίνουν τη δυνατότητα άμεσης προώθησης περιεχομένου από ιστοσελίδες σε social media και το αντίστροφο. Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζετε ότι το κοινό που σας ακολουθεί, ακόμη κι αν δεν συνεργάζεται μαζί σας, σίγουρα κάποια στιγμή θα κάνει το πρώτο βήμα.
8. Έλλειψη αφοσίωσης: Σε περίπτωση που δεν ανταποκρίνεστε στα αιτήματα, στις ερωτήσεις και τις απορίες των ατόμων που σας παρακολουθούν μέσω των social media, τότε να είστε βέβαιοι πως τα άτομα αυτά θα στραφούν άμεσα και χωρίς περιστροφές αλλού. Μία ακόμη σημαντική λεπτομέρεια που όμως κάνει τη διαφορά είναι και το γεγονός ότι δεν χρειάζεται να διστάζετε να αναφέρεστε ακόμη και σε ανταγωνιστικές λύσεις ή προϊόντα προς το κοινό σας. Αυτό θα σας δώσει σίγουρα σημαντικό κύρος και πολύ μεγάλες πιθανότητες να αυξήσετε την αξιοπιστία σας.